Erfaringsbasert undervisning om Recovery i psykisk helse og rusbehandling

Onsdag 30. oktober ble Joakim Bangsund og Frank Chruickshank invitert til å undervise for studenter som tok videreutdanning i psykisk helse og rus. Begge delte åpent og ærlig sine erfaringer og innsikter fra Recovery-prosessen, med mål om å gi studentene et dypere perspektiv på hva Recovery innebærer – spesielt fra et brukerperspektiv.

Undervisningen var ikke bare en teoretisk gjennomgang av Recovery-modellen, men snarere en personlig fortelling om veien ut av rus og psykiske utfordringer, preget av både oppturer og nedturer. Bangsund og Chruickshank fortalte om hvordan de gjennom støtte, oppsøkende tjenester, og et sterkt nettverk har klart å finne mening og struktur i hverdagen. Gjennom å dele sine historier ønsket de å gi studentene innsikt i hvordan det føles å være på innsiden av en Recovery-prosess og hva som er viktig for at mennesker med slike erfaringer skal oppleve fremgang.

Bangsund og Chruickshank snakket også om betydningen av det brukerstyrte lavterskeltilbudet Exit i deres vei til å bli rusfrie. Exit tilbyr en rekke aktiviteter som samtalegrupper, bowlinglag og fjellturer, og er drevet av mennesker med tidligere ruserfaring. Dette lavterskeltilbudet fungerer som et rusfritt alternativ for dem som trenger meningsfylte aktiviteter etter behandling, og gir et trygt fellesskap hvor man kan bygge nettverk og støtte hverandre i hverdagen.

Under undervisningen ble det lagt vekt på viktigheten av relasjonsbygging, kontinuitet i tjenestetilbudet og respekt for individets egne valg og prosess. Bangsund og Chruickshank løftet frem hvordan Recovery ofte innebærer små skritt og en individuell tilnærming, og hvordan det offentlige hjelpeapparatet kan være en viktig støttespiller i denne prosessen, men at tillit og relasjon må bygges over tid.

Tilbakemeldingene fra studentene var positive. Mange satte stor pris på den personlige tilnærmingen og erkjente at historiene ga dem ny forståelse og perspektiv som ikke alltid kan formidles gjennom tradisjonell undervisning. Flere av studentene påpekte at det å lytte til noen som har egen erfaring med rus og psykisk helseproblematikk gav en annen dybde til Recovery-begrepet, og at det inspirerte dem til å tenke mer helhetlig og empatisk rundt sin egen fremtidige praksis.

Erfaringsbasert undervisning som denne gir fagfolk mulighet til å se hele mennesket bak diagnosen, og å reflektere over hvordan Recovery er en individuell reise som krever tid, støtte og tillit. Bangsund og Chruickshank håper at deres bidrag vil bidra til å forme fremtidige fagfolk som har en større forståelse for kompleksiteten og menneskeligheten i Recovery-prosessen.